Tech

Published on oktober 27th, 2017 | by Blogshot

0

Hoe techniek de wegen veiliger maakt

Je ziet het steeds vaker allerhande technische veranderingen in het verkeer ten behoeve van de verkeersveiligheid. Het gaat zo snel dat we ons daar amper van bewust zijn. Naast betere verkeersopleidingen & bewustwording van de mens is techniek hetgeen dat de veiligheid het meest verbetert. Desalniettemin zorgt techniek ook voor minder veiligheid op de weg. Denk bijvoorbeeld van het gebruik van je smartphone in de auto, maar ook op de brommer en de fiets. Dit laatste gaan we verder niet op in, maar het is wel belangrijk om het even te vermelden. Het heeft is immers naast alcohol gebruik de meeste invloed op gevaarlijk rijgedrag.

De meeste auto’s die op vandaag de dag op onze wegen rijden hebben ABS (antiblokkeersysteem). Dit systeem zorgt ervoor dat de wielen bij het maken van een noodstop niet blokkeren. Zodoende blijft het voertuig bestuurbaar. Het nadeel is echter dat je niet per se een kortere remweg hebt. De langere remweg komt meestal voor bij een glad wegdek. Het is zelfs zo dat blokkerende wielen in dit geval een kortere remweg hebben. Desalniettemin is dit een technische verbetering die er voor zorgt dat de veiligheid op de weg is verbeterd. Het systeem is alom bekend en voor alle auto’s in de EU verplicht. Alhoewel nagenoeg iedereen dit systeem kent is het toch noemenswaardig aangezien het een van de belangrijkste verbeteringen is van de afgelopen jaren.

De belangrijkste technische ontwikkelingen van de laatste tijd is het automatische remsysteem. Dit systeem heet officieel: Autonomous Emergency Brake System (AEB). Het is misschien niet het laatste nieuwtje op het technische gebied, maar het is een van de belangrijkste ontwikkelingen die in rap tempo verandert. Nu zijn de meeste nieuwe auto’s uitgerust met een automatisch remsysteem dat tot 30 kilometer per uur werkt. Toch zijn er de laatste jaren ook al systemen die met hogere snelheid werken.

Vrachtverkeer vormen het grootste risico op dodelijke ongelukken op de weg. Dit komt puur vanwege de zwaarte van deze voertuigen. Fabrikanten zijn sinds november 2015 dan ook verplicht om iedere nieuwe vrachtauto uit te rusten met een automatisch remsysteem. In 2017 moet het systeem de vrachtauto 30 km/u af remmen. Voorheen was dit 10 km/u. Dit is eigenlijk nog steeds te weinig, omdat er hierdoor nog steeds ernstige ongelukken kunnen gebeuren.

Hieronder kun zie je een video van een vrachtauto met een dergelijk remsysteem. Deze vrachtauto remt geheel af op hoge snelheid.

Deze ontwikkeling komt niet alleen de veiligheid ten goede, maar zorgt ook voor veel minder economische schade. Niet alleen autoschade, maar ook minder filevorming zorgt voor enorm veel kosten.

In de inleiding schreef ik al over de gevaren van smartphone gebruik tijdens het rijden. Kijk maar een om je heen als je aan het verkeer deelneemt dan zie enorm veel mensen op hun telefoon kijken als ze een voertuig aan het besturen zijn. Dit is vooral een probleem voor automobilisten. Om te verkomen dat de telefoon gebruikt wordt tijdens het rijden doet de overheid veel aan voorlichting. Ook gaat men harder optreden tegen smartphone gebruik. Om te verkomen dat je de smartphone gebruikt tijdens verkeersdeelname is er ook een technische oplossing en dat is een app die verkomt dat je de telefoon kunt gebruiken. Dit is echter op eigen initiatief en er wordt naar verluidt nog niet veel gebruik van gemaakt. RTL nieuws heeft een heel artikel geschreven over het verkomen van appen in de auto.

Op vandaag de dag is een auto goed uitgerust met opvallende en sterke verlichting. Sinds de komst van de energiezuinige led-verlichting is er op dit gebied steeds meer mogelijk. Zo zijn de meeste nieuwe auto’s ook uitgerust met DRL. Sinds 30 januari 2015 moeten nieuwe auto’s zelfs verplicht uitgerust worden met DRL. Wat is DRL? DRL staat voor dagrijverlichting en wordt meestal aangebracht in de koplampen van de auto en zijn meestal een soort van lichtstrip. DRL brandt samen met de achterlichten van de auto om beter zichtbaar te zijn overdag. Het nadeel is dat veel mensen het dimlicht vergeten aan te schakelen als ze in een tunnel rijden of als het donker wordt. Gelukkig worden nieuwe auto’s inmiddels uitgerust met automatisch ingeschakelde verlichting. Doormiddel van een sensor wordt het dimlicht automatisch ingeschakeld als het donker wordt. Wel is het verstandig om het dimlicht zelf aan te schakelen als het mistig is. Het systeem werkt dan meestal niet goed. De bestuurder moet zelf ook het mistlicht aan doen als het zicht minder is dan 50 meter. Hiervoor is nog geen systeem ontwikkeld.

Dat verlichting en lichtreflectie belangrijk zijn voor betere zichtbaarheid mag duidelijk zijn. Dit geldt overigens niet alleen voor auto’s. Je ziet ook steeds meer tweewielers die uitgerust worden met betere verlichting dan vroeger. Niet alleen de voertuigen zelf, maar ook de kleding is vaak reflecterend of zelfs verlicht. Zo zie je steeds meer motorrijders die een geel reflecterend veiligheidshesje dragen. 10 jaar geleden zag je amper motorrijders met een dergelijk hesje. Ook voetgangers meestal mensen die ’s avonds hardlopen dragen reflecterende kleding. Vaak ook met ingebouwde verlichting. Dit kunnen overigens ook accessoires zijn, zoals een lichtband. Zo kwam oxford products samen met velgo technology onlangs met de commuterx4. Dit is een optische glasvezel lamp die in de vorm van een soort van riem achterop de rug gedragen wordt. Ook de banden van de riem zijn verlicht. Hierdoor ben je beter zichtbaar in het verkeer. De lamp zit namelijk op de rug en daardoor zien vrachtautochauffeurs je ook op korte afstand. De riem kan over een rugzak gedragen worden, waardoor het flexibel in te zetten is. Het product mag er dan wel simpel uitzien, maar de uitvinder Ed Ward heeft met dit product de tweede plaats gepakt bij de British Inventors’ Project award. Zo kun je zien dat je met een relatief simpel idee toch een impact kunt creëren en de veiligheid van weggebruikers kan verbeteren.

Er is veel aandacht voor veiligheid vanuit de industrie, overheid en niet te vergeten de consument. De consument is meer en meer bewust geworden van de gevaren op de weg. Alleen dit al zorgt ervoor dat fabrikanten van voertuigen en fabrikanten op de aftermarket zich steeds meer richten op veiligheid. Het is inmiddels lucratief geworden om de meeste veilige voertuigen op de markt te brengen. Ondanks dat techniek ook minpunten met zich meebrengt ligt hier toch nog veel te halen en zal techniek ervoor zorgen dat we ons steeds veiliger op de weg kunnen begeven.

Op naar de zelfsturende auto!


About the Author



Back to Top ↑